Cruisefeber i Norge

Til tross for et år med svak kronekurs, og en oljeindustri som sliter, ser det ut til at nordmenns reiselyst når stadig nye høyder. Ikke minst når det gjelder cruiseferier, heter det i en pressemelding fra Royal Caribbean Cruises (RCCL).

Det delvis norskeide rederiet har lagt bak seg et meget godt år, hvor blant annet seilinger i Middelhavet har økt med tolv prosent. Selskapets Norden-sjef, Mats Jacobsson, melder at inntjeningen per gjest også økte med cirka ti prosent i 2016, mot året før.

– Lansering av verdens største cruiseskip, «Harmony of the Seas» i juni, bidro i stor grad til veksten, spesielt i Middelhavet, forteller han.

Selskapets andre cruise-brand, Celebrity Cruises, hadde også en fantastisk økning i antall gjester i 2016, med hele 21 prosent. Celebrity er fremdeles et relativt ukjent brand på det norske market, men vinner stadig flere fans og fornøyde gjester.

Gjennom årene er Royal Caribbean International blitt kundenes og bransjens favoritt. Det viser blant annet seier 22 år på rad i bransjekåringen Grand Travel Award, i kategorien store skip over 1000 passasjerer. Celebrity Cruises kom inn på andre plass i samme kategori. Samtidig kunne selskapet glede seg over storeslem i cruise-segmentet, men seier også for søsterbrandet Azamara Club Cruises i kategorien mindre skip.

2016 har med andre ord vært et godt cruise-år, og vi ser en fortsatt stigende trend inn i 2017.

Foto: RCCLs «Allure of the Seas». Foto fra Ving.